Nasz ośrodek
W Ośrodku powołuje się: Szkołę Podstawową Specjalną, Gimnazjum Specjalne, Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy, Zespoły Rewalidacyjno-Wychowawcze.
Programy pracy z dziećmi tworzymy uwzględniając indywidualne cechy osobowościowe. Staramy się wydobyć z dziecka to, co w nim najcenniejsze. Dziecko postrzegamy, jako niepowtarzalną całość, dostrzegamy indywidualne różnice, szanujemy jego potrzeby rozwojowe, zdolności, możliwości, zainteresowania, indywidualne tempo rozwoju, poszukujemy indywidualnego wizerunku każdego dziecka.
Zaburzony rozwój dzieci deficytami sprawia, że powstaje nieprawidłowy obraz siebie. Dlatego wśród zajęć szkolnych duże znaczenie mają również oferowane w Ośrodku
zajęcia rewalidacyjno-rehabilitacyjne o charakterze kompensacyjnym mające na celu: aktualizowanie potencjalnych możliwości, usprawnianie najmniej zaburzonych funkcji psychofizycznych, kompensowanie i korygowanie odchyleń oraz
w miarę możliwości eliminowanie przyczyn lub przejawów zaburzeń uniemożliwiających prawidłowy rozwój i uczenie się.
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Żaganiu zapewniamy:
- szeroko pojętą indywidualizację - metod, form i programów nauczania
- właściwą diagnozę rozwoju psychoruchowego
- indywidualną terapię prowadzoną przez wykwalifikowaną kadrę
- bezpłatny dostęp do podręczników i ciekawego księgozbioru bibliotecznego
- poradnictwo dla rodziców i wspieranie ich przy realizacji zadań wychowawczych
Zajęcia odbywają się w dobrze wyposażonych salach lekcyjnych
i terapeutycznych. Kadra pedagogiczna ośrodka to
nauczyciele - specjaliści posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych, terapeutycznych
i rewalidacyjnych z dziećmi
i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie i ze sprzężeniami.
W ośrodku pracuje również
psycholog i pedagog szkolny. Zadaniem ich jest współpraca z rodzicami, nauczycielami oraz różnymi instytucjami, pomoc w rozwiązywaniu problemów oraz doraźna pomoc w sytuacjach szczególnie trudnych.
Oferta rewalidacyjna ośrodka
W naszej placówce zarówno na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum jak i szkoły przysposabiającej do pracy oprócz obowiązkowych zajęć dydaktycznych, prowadzone są
różne rodzaje terapii pomagających dostrzec uroki otaczającego świata.
Są to:
- terapia pedagogiczna, w tym: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
- terapia psychologiczna - ukierunkowana na rozwój społeczny dziecka, kształtowanie prawidłowych postaw oraz podejmowanie przez dziecko kolejnych, różnorodnych ról społecznych przy jednoczesnym komforcie psychicznym
- neuroterapia: metodą EEG - BIOFEEDBACK - ukierunkowana na zwiększenie poziomu koncentracji uwagi, pamięci, szybkości myślenia, poprawę samopoczucia i nastroju
- logoterapia - logopeda prowadzi działalność profilaktyczno-diagnostyczną, w szczególności zaś terapeutyczną
- terapia Tomatisa (forma terapii muzyką przeznaczona dla dzieci i młodzieży z problemami szkolnymi, dysleksją i zaburzeniami komunikacji językowej)
- terapia metodą integracji sensorycznej (wpływa na sprawność w zakresie dużej i małej motoryki, koncentrację uwagi, zdolności wzrokowe i słuchowe, poprawia funkcjonowanie emocjonalne, samoświadomość i samoocenę)
- gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna (dwie sale wyposażone w nowoczesny sprzęt do rehabilitacji ruchowej)
- terapia polisensoryczna w Sali Doświadczania Świata (seans w sali jest doskonałym środkiem doraźnym na depresje, nerwice, zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość)
- muzykoterapia (metoda terapeutyczna, która pozwala choć w małym stopniu przybliżyć nas - ludzi - do pierwotnego spokoju łącząc człowieka z naturą)
- terapia zajęciowa (zabawoterapia - z zastosowaniem chusty animacyjnej; terapia ruchem - ćwiczenia ogólnie usprawniające, połączone z elementami rytmiki i tańca)
Serdecznie zapraszamy !!!